Skip to main content

WOW!! MAHALNYA DIA..!

ASSALAMUALAIKUM SEMUA
ape khabar..harap sihat hndaknye..k lah aku sebenarnya nak cerita pasal bende yg selalu org perempuan khasnya nak sgt..iaitu berlian..sape yg x nak..bling2..lip lap lip lap bile pkai..silau mate..hahha
tapi oleh sbb rate2 berlian mmg mahal..so,aku nak tunjukkan 5 BERLIAN yg termahal kat dunia..
kita yg sedang2 ni x mampu nak beli rasanya..lain la kalau org nak bg..haha..ade ke??
jom check it out!!




bling bling..
1. Kohinoor : Unestimated.

Kohinoor yang bererti Gunung Cahaya dari Persia, juga dieja berlian Koh-e Noor atau Koh-i- Nur dengan ukuran 105 karat (21,6 g) yang dulunya dikenali sebagai berlian terbesar di dunia.adoi..tgk harganya..x ternilai tu..hhah
The Kohinoor berasal dari Golconda, daerah Andhra Pradesh di India. Pernah dimiliki oleh para pemimpin berbagai Sikh, Mughal dan Persia dan diperebutkan pada perang kat mane2  tempat dalam sejarah.








2. The Sancy Diamond : Unestimated.
Sancy, berlian kuning pucat 55,23 karat (11,05 g), milik Grand Mogul Kuno yang terkenal, tetapi telah dipotong sbb tidak sesuai dengan standard Barat...ala2 jntung ultraman pulok..hoho..tapi cantik kan..huhu





3. The Cullinan : $ 400 Millions.

Cullinan berlian adalah berlian terbesar, permata berkualiti kasar yang pernah ditemukan ukuran 3.106,75 karat (621,35 g). Batu terbesar ini namenya  Cullinan I atau bintang pertama dari Afrika dan beratnya 530,2 karat (106,0 g) adalah berlian terbesar di dunia sampai 1985, sebelum penemuan Diamond Jubilee, 545,67 karat (109,13 g), yang juga berasal dari Tambang Premier.


4. The Hope Diamond : $350 Millions.
Hope Diamond adalah berlian besar 45,52 karat (9,10 g), yang disimpan di Museum of Natural History di Smithsonian, Washington.

5. De Beers Centenary Diamond: $ 100 Millions.
Diamond De Beers Centenary ukuran 273. 85 karat (54 g 77.). Ini adalah berlian terbesar ketiga yang telah diproduksi di Tambang Premier. Centenary Diamond dianggap sebagai warna tingkat D oleh Gemological Institute of America, yang merupakan kelas tertinggi dan berlian berwarna internal maupun eksternal tanpa cela.

wah..hebat tu..hhaha
6. The Steinmetz Pink : $ 25 Millions.
Steinmetz Pink adalah berlian seberat 59,60 karat (11,92 gram), warna didefinisikan sebagai Fancy Vivid Pink oleh Gemological Institute of America.



7. Wittelsbach Diamond : $ 16.4 Millions.
Wittelsbach Diamond juga dikenal sebagai Der Blaue Wittelsbacher, ukuran 35,56 karat berlian biru (7.11 g)

8. The Heart of Eternity : $16 Millions.
The Heart of Eternity adalah berlian ukuran 27,64 karat (55,28g)

muke die macam bentuk hati kan...aku macam pernah tgk rantai ni kat cerita smallville..hahhaha

9. The Moussaieff Red Diamond: $ 7 Millions.
Ukuran berlian ini 13.9 karat (78 g).wow..cantiknya..aku sgt suke ni..hhahahah






10. The Allnatt Diamond: $ 3 Millions.
Harga $ 3 Juta, berlian Allnatt adalah berlian ukuran 101,29 karat (20,258 g) dengan potongan bantal.





erm..amacam..cntik kan???harga pun cantik jugak..huhu..k la sampai sini jer..assalamualaikum..

Comments

Popular posts from this blog

OST Memories Of The Alhambra (MV Ailee - Is You)

BIODATA AHLI KUMPULAN 2PM

assalamualaikum...korg sehat x ??/ hari ni mood korea aku dah dtg..hahha..beast aku dah cer..u-kiss aku dah cer..la ni aku nak knlkan korg dgn aku punye favourite boy group korea..nak tau??mereka adalah 2PM!!!..argh...bile dieorg nak datang malaysia erk..harap2 dapat pergi..hahha baru2 ni dieorg tgh promosikan album baru die dgn lagu single dieorg iaitu HAND UP..lagu tu sgt best.

JOM BACA BUKU BINIKU NINJA!!

Assalamualaikum semua Memandangkan harini adalah hari cuti, jadi aku pun berhasrat untuk membuat entri sekerap yang mungkin. Huhuhu. Ok untuk cerita pada kali ini adalah cerita tentang buku. Nak dikatan aku ni seorang pembaca buku tegar tak la jugak sebab buku aku pun banyak yang berhabuk tu..huhu. Tapi boleh lah nak dikirakan selalu jugak baca buku. buku yang paling terbaru aku baca adalah buku BINIKU NINJA. Hah..ada sapa yang dah baca belum?? Kalau nak tahu buku ni adalah buku karya seorang traveler yang diberi nama AZLAN ANDI.  Buku ini mengisahkan perjalan hidup dia bersama isterinya yang dinikahi dengan hanya 3 minggu sahaja selepas perkenalan mereka. Nak jadi cerita mereka berdua ni bercinta selepas nikah la. Nampak Sweet kan?? Mungkin ramai yang mengatakan sungguh tipikal seseorang yang bernama Suhaila ni. Tapi takpe sebab aku sememangnya begitu. Lagipun buku ni bukan menceritakan kisah couple yang belum ada apa2 ikatan. Buku ini mengisahkan cerita penyatuan du