Thursday, July 7, 2011

MENCARUT????!! KASARNYA AYAT......




assalamualaikum semua!!!

aku tgh bersemangat waja,kncil,saga,volkswagen nak buat entry ni..hohoh..
aku nak buat entry yg aku rase skang mmg mnjadi2 kat wrge mude(macam aku ni)

mungkin aku org first yg terfikir pasal ni..hoho(poyo lebih..)huhu
tapi pape pun aku mmg nak cerita...sebelum aku telebih karut marut parut..semualah..
jom back to story..

MENCARUT????????????

wow!!..ape kes yg korg duk mncarut ni??
kes ni aku rase lagi pnting dari kes perhimpunan*****(pndai2 la korg ltk huruf)..hahha

buruk benor aku tgk rupenye bile mncarut..best sgt ke mncarut tu??
Oopsss...korg x tau mncarut tu ape???
meh sni aku trgkan..

mngikut kamus SUHAILASELLAGINELLA......mencarut tu adalah mngeluarkan kata-kata kasar di hadapan org ramai khasnye atau didepan satu individu .mncarut terjadi bile seseorg tu marah kepada sesuatu objek mati @ hidup ttapi yg paling teruk mereka mncarut kerana SUKA..

dah faham??continue..kata-kata kasar..wei..ape main kata2 kasar ni wei..nmpk cam x best plak an..
nmpak macam x sopan kan??bukan MACAM..tapi mmg x sopan..tau..??

kalau tgk skang budak2 sezaman aku ni dan yg lebih muda daripade aku duk sesuke hati mncarut..

contohnya: woi!!b*b*!!..ko mmg *a*i kan..x sedar dri!!(ni hanye sekadar contoh)

adoi..asal la cakap mcm tu..x pasal2 b*bi= khinzir yg jadi mngse..die mane salah pape kan..huhu..
lagi satu yg aku paling XSUKE..sbb aku x pernah cakap camtu..bile dieorg mncarut sambil sebut name mak ayah,sedare mare die..knape cam ni...

contohnya: f**k your mom la...!!

wei,MAK??suke2 hati ko je sebut cam tu..kalau yer pun mak die bukan mak ko..at least hormat pnggilan MAK tu sendri..korg byangkan kalau org lain cakp macm tu pasal mak ko..fikir la wei..

dulu aku tgk lelaki je yg bnyk mncarut..tapi skang PEREMPUAN depan2 mncarut..aku sebgai pmpuan pun malu..dekat laman sosial mcm f*******,****t**..berpusu2 kaum hawe ni buat status yg MENCARUT..KALAU yer pun marah..control..kadang2 motif die kecik je..PASAL REBUT2 BF..
hei der,macm sorg je llaki kat dunia ni..=.=

aku pun ade je terkadg2 terselit perkataan x baik tu dari mulut aku  but dalam hati @ ckp sorg2 @ luahan perasaan kat adek n kawan2 aku jela kan..  .x yah la nk g kat wall budak yg korg bnci tu..pastu maki2 die..DAH LA MALUKAN ORG TU..malukan dri sendri lagi satu hal..

NI PERINGATAN TUK AKU N SEMUA YANG MMBACE ENTRY NI

KNAPE KITA X BOLEH MENCARUT

Menampakkan keperibadian diri yg x baik terserlah
  • -ape yg korg fham pasal peribadi dri??mestilah dari tutur kate n sifat sesorg jugak kan..bile seseorg tu mncarut ..org lain dah dapt agak kita ni macam mane..perangai kita..ade ke bile kite mncarut org akan cakap macam ni.:”ni mesti rajin solat,rajin g masjid ni..”huhu..x kan..paling tidak pun dieorg cakap :”harap je muke hnsem tapi mulut cam longkang..mak x ajo ke hape ni”macm tu..habis..sebabkn mulut anak..mak yg x bersalah plak yg mnjadi mngsa..

  • p/s: sekalipun kita marah..biarlah kita alas setiap percakapan kita agar org lain tidak mmandang rendah kepada kita..org kate lebih baik diam daripada berbicare..
  • p/s: kalau dah marah sgt..g jerit kuat2 @ maki sorg2 jagn maki org lain..tapi ingt (berwudhuk dan bersolat itu adalah yg terbaik untuk meredakan kemarahan..

Mencarut adalah satu sikap yang kasar

  • aku rase semua org dah tahu..mencarut tu adalah sikap yg kasar..sikap yg kasar tu sememangnya x di sukai..try ko ckp kasar dgn org lain..silap2 kne marah balik an..aku ade bace satu riwayat tntg mncarut ni..aku dapat kat status kawan aku..so nak share kat korg..
Daripada Abu Hurairah ra, Nabi saw bersabda yang bermaksud: "Mencarut adalah sejenis sikap kasar. Manakala sikap kasar balasannya ialah neraka." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

  • p/s:dah bace kan ayat diatas..so,beringat la..
entry ni aku buat sebagai satu peringatan dan nasihat tuk dri aku(sebab aku pun manusia biase dan kadangkala melakukan kesalahan) n org lain..SAMA-SAMALAH kita beralas dalam setiap percakapan dan berusaha mengawal @ tidak lagi mengeluarkan kata-kata kasar yg boleh mnyakitkan hati org lain..


p/s:syaitan amat menyukai org yg tidak mengawal amarahnya..
sampai sini sahaje..assalamualaikum..(^_^)



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MY SAHABAT

    http://suhailasellaginella.blogspot.com/