Skip to main content

PERISTIWA ISRAK DAN MIKRAJ

ASSALAMUALAIKUM...
APE khabar semua???harap2 sihat dan jiwa dipenuhi dgn zikir..
ok la..hari ni saya nak kongsi sikit tentang satu peristiwa yg bersejarah dalam kalendar islam..


korg tahu x ape yg berlaku pada 27 rejab 1432 hijrah bersamaan dgn hari rabu ni???
x tahu??
kalau nak tahu..pada hari itu adalah berlakunya israk dan mikraj..
sebelum saya bercerita dengan lebih lanjut,,saya tahu yg awak yg bace entry ni pun rase yg ini adalah hal yg
biase dan sering kita lupa..huhu..sape kate saya ingat...saya sendiri pun terlupa peristiwa2 penting sebegini

hmm..itulah namenye manusia..saya x nak menuding jari kepada org lain tapi saya melihat kepada dri saya sendiri,..saya ni..kalau org tanye sape erk JUARA MAHARAJA LAWAK??ingat...
hazama dapat duit berape erk hari itu..semua tahu..tapi...kita termasuk diri saya sendiri lupe tarikh 27 rejab ni..haish ape nak jadi ni???so,sekarang ni..kita tanamkan azam untuk mnjadi seorg islam yg iman tguh dan memperingati tarikh2 penting sebegini..

bercerita tentang israk dan mikraj ni..saya nak beri sedikit pengertian kpd awak yg mmbaca..saya ambil pengertian in di google...:

maksud israk dan mikraj
Maksud 'Israk' ialah perjalanan (rehlah) yang Allah SWT perlakukan kepada Nabi s.a.w. secara terhormat, bermula dari Masjid al-Haram di Makkah hingga ke Masjid al-Aqsa, Baitul Maqdis di Palestin. Sementara maksud 'Mikraj' ialah kejadian yang berlaku ekoran dari peristiwa israk, iaitu naik dari al-Aqsa kepada beberapa lapis langit yang tinggi, sampai ke suatu peringkat yang tertinggi iaitu suatu tempat bernama 'Sidratul Muntaha' "
masjidil haram






peristiwa israk dan mikraj ini berlaku apabila nabi muhammad di uji dengan kematian dua individu yg paling rapat dan sama2 menyebarkan agama islam iaitu siti khadijah(isteri tercinta baginda) dan abu Talib(bapa saudaranya)


sebelum berlaku peristiwa ini..diceritakan bahawa baginda telah dibedah pada dada/perut oleh malaikat jibril dan mikail.hati Baginda S.A.W dicuci dengan air zamzam,ketul hitam('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya telah dibuang.lalu ia telah dituangkan hikmat,ilmu dan iman didalam dada Rasulullah S.A.W.setelah itu dadanya dijahit dan dimeterikan dgn 'khatimin nubuwwah'.selesai pembedahan,satu binatang dinamakan buraq telah datang untuk ditunggangi oleh Rasulullah..


ini dinyatakan dalam surah Al-Israk ayat pertama
maksudnya:"Maha suci Allah yang telah mnjalankan hamba-Nya(Muhammad) pada malam hari dari masjid al-haraam(di makkah) ke masjid al-aqsa(di palestin),yang Kami berkati sekelilingnya.untuk memperlihatkan tanda-tanda( kekuasaan dan kebesaran)Kami.Sesungguhnya Allah jualah yg Maha mendengar lagi Maha mengetahui..


disini say telah rungkai kan sedikit tentang israk dan mikraj..saya nak kongsi satu pengajaran yg dapat kita peroleh daripada peristiwa ini iaitu



  • sebelum peristiwa ini berlaku,Rasulullah S.A.W telah kehilangan 2 org yg amat baginda sayangi..Baginda S.A.W sgt sedih tambahan lagi kerana tidak diterima di Thaif..ini menunjukkan kesedihan kerana hal dunia.lalu AllahS.W.T menghilangkan rasa sedih baginda dengan mengisrak dan mikraj kan Baginda terus mnghadap ALLAH dan terubat segala kesedihan Baginda.disin dapat mnggambarkan bahawa Allah S.W.T adalah segala-galanya.kita selalunya mengalami kesedihan..kematian ibubapa,kegagalan dalam berlajar..itu semua adalah kesedihan dunia.oleh itu untuk mnghilangkan kan kesedihan ini caranya adalah mndekatkan diri kepada Allah dgn bersolat dan berdoa..ini kerana dengan mndirikan solat merupakan satu israk kita mngerjakan nya dan jiwa kita mikraj kepada Allah S.W.T.

sebagai kesimpulan,kita haruslah mengingati tarikh yg penting ini kerana dgn mengingatinya kita juga akan lebih memahami pengertian islam dengan lebih mndalam dan diri kita akan lebih yakin dgn agama yg kita pegang iaitu Agama islam..tu saja yg dapat saya kongsikan tntang israk dan mikraj..


anda ingin TAHU BAGAIMANA BENTUK BURAQ??SILA KLIKISRAK MIKRAJ


K..ASSALAMUALAIKUM(^_^)

Comments

Ku Azhar said…
perkongsian yg bgus! hehehe..button share kt ne?
Anonymous said…
uwaaa...bes la n3 ni...thanx yer...XD

Popular posts from this blog

OST Memories Of The Alhambra (MV Ailee - Is You)

BIODATA AHLI KUMPULAN 2PM

assalamualaikum...korg sehat x ??/ hari ni mood korea aku dah dtg..hahha..beast aku dah cer..u-kiss aku dah cer..la ni aku nak knlkan korg dgn aku punye favourite boy group korea..nak tau??mereka adalah 2PM!!!..argh...bile dieorg nak datang malaysia erk..harap2 dapat pergi..hahha baru2 ni dieorg tgh promosikan album baru die dgn lagu single dieorg iaitu HAND UP..lagu tu sgt best.

JOM BACA BUKU BINIKU NINJA!!

Assalamualaikum semua Memandangkan harini adalah hari cuti, jadi aku pun berhasrat untuk membuat entri sekerap yang mungkin. Huhuhu. Ok untuk cerita pada kali ini adalah cerita tentang buku. Nak dikatan aku ni seorang pembaca buku tegar tak la jugak sebab buku aku pun banyak yang berhabuk tu..huhu. Tapi boleh lah nak dikirakan selalu jugak baca buku. buku yang paling terbaru aku baca adalah buku BINIKU NINJA. Hah..ada sapa yang dah baca belum?? Kalau nak tahu buku ni adalah buku karya seorang traveler yang diberi nama AZLAN ANDI.  Buku ini mengisahkan perjalan hidup dia bersama isterinya yang dinikahi dengan hanya 3 minggu sahaja selepas perkenalan mereka. Nak jadi cerita mereka berdua ni bercinta selepas nikah la. Nampak Sweet kan?? Mungkin ramai yang mengatakan sungguh tipikal seseorang yang bernama Suhaila ni. Tapi takpe sebab aku sememangnya begitu. Lagipun buku ni bukan menceritakan kisah couple yang belum ada apa2 ikatan. Buku ini mengisahkan cerita penyatuan du