Skip to main content

GERHANA BULAN PENUH-16 JUN 2011


assalamualaikum sahabat2 sekalian..entry saya kali ni ingin berkongsi sedikit ilmu yg telah saya baca melalui note akak saya..topiknyer tentang Gerhana bulan penuh..


seperti yang kita tahu,cawangan falak,JAKIM menjangkakan fenomena gerhana bula akan berlaku esok(khamis) bermula jam 1.25 pagi khamis dan mencapai tahap kemuncak pada jam 4.12 pag dan berakhir pada jam 6.59 pagi..

back to story,kita dapat lihat bahawa fenomena ini adalah satu tnde kekuasaan Allah s.w.t yg maha tinggi.

tanda Kebesaran dan Keagungan Allah
Dialah yang menjadikan matahari bersinar dan Bulan bercahaya dan ditetapkanNya manzilah-manzilah (tempat-tempat) bagi perjalanan Bulan itu, supaya kamu mengetahui bilangan tahun dan perhitungan. Allah tidak menciptakan yang demikian itu melainkan dengan hak. Dia menjelaskan tanda-tanda (kebesaranNya) kepada orang-orang yang mengetahui.   (Yunus :5)

 Sejak dari zaman dahulu manusia kagum dan takjub melihat kejadian-kejadian yang berlaku di alam semesta ini. Kejadian-kejadian yang berlaku menarik perhatian manusia untuk mengkajinya bagaimana terjadinya kejadian siang-malam, Bulan, Matahari dan jasad-jasad samawi yang lain.
 Sebenarnya segala kejadian di alam ini baik di Bumi mahupun di langit adalah ciptaan yang Maha Pencipta. Di sebalik kejadian alam seperti kejadian pasang-surut, siang-malam, gerhana, komet dan lain-lain mengandungi satu hakikat kebenaran yang tidak dapat disembunyikan dan ditolak iaitu tentang kekuasaan yang Maha Pencipta bagi orang-orang yang berakal dan mahu berfikir.
 Semua yang wujud di alam ini ada Pemilik dan Penciptanya iaitu Allah. Dia yang menjadikan segala sesuatu dari sekecil-kecil  jasad yang bersaiz mungkin lebih kecil dari elektron hingga ke galaksi atau yang lebih besar dari itu tanpa bantuan sesiapa pun dan tidak merasa letih atau penat.
         " Dan sesungguhnya telah Kami ciptakan langit dan Bumi dan apa yang ada di
           antara keduanya dalam enam masa dan Kami sedikit pun tidak ditimpa
          keletihan" Qaaf:30
 Marilah kita sama-sama merenung kejadian gerhana penuh Bulan pada malam 16 Jun 2011 (bersamaan 14 Rejab 1432) dengan akal dan mata hati yang telah Allah kurniakan.
 Kejadian gerhana merupakan sebahagian dari tanda-tanda kebesaran ALlah.
 Diriwayatkan oleh Abu Musa Al Asy 'ary bahawa Rasulullah S.A.w bersabda
 "Bahawasanya tanda-tanda ini (gerhana) Yang Allah kirimkan, dijadikan sesuatu darinya bukanlah kerana mati seseorang atau kerana lahirnya. Tetapi Allah Aza wa Jalla mengirimkan buat mempertakutkan hamba-hambaNya dengan tanda-tanda itu. Maka apabila kamu melihat sesuatu darinya bersegeralah menyebut Allah, berdoa dan beristigfar."  ( Bukhari dan Muslim)



 Gerhana Bulan hanya berlaku apabila Bulan purnama, tidak berlaku diwaktu selain purnama. Ketika itu Bumi berada betul-betul di antara Matahari dan Bulan. Oleh kerana Bumi terletak di tengah antara Matahari dan Bulan menyebabkan cahaya dari Matahari akan dilindung oleh Bumi. Ini  menyebabkan bayang  terbentuk di sebelah belakang Bumi. Apabila Bulan beredar di dalam orbitnya dan memasukki kawasan bayang tersebut maka Bulan mengalami gerhana. Bulan tidak kelihatan bercahaya. Sebaliknya Bulan kelihatan gelap sedikit demi sedikit sehingga penuh apabila seluruh Bulan memasukki kawasan bayang.
 Pergerakan Bulan, Bumi dan Matahari mempengaruhi terjadinya gerhana. Di antara kekuasaan Allah, Dialah yang menggerakkan dan menetapkan laluan Matahari, Bulan dan Bumi sejak dari mula ia diciptakan hingga ke hari ini sehinggalah kiamat.
     " Dan Dialah yang telah menciptakan malam dan siang, matahari dan Bulan, masing-
       masing dari keduanya beredar di dalam garis orbitnya."  Al Anbiya :33
 Kekuasaan Allah terhadap mengerakkan  Matahari dan Bulan boleh direnungkan dari beberapa sudut diantaranya;

1.     tempat edar (orbit) :  Dari kajian astronomi menunjukkan Matahari bergerak di laluan (0rbit) yang tertentu dan satu pusingan orbit Matahari memakan masa selama 250 juta tahun.dan satu pusiangan orbit Bulan memakan masa selama 29 hari. Manakala satu pusingan orbit Bumi memakan masa 365 hari dengan jarak yang ditempuh sejauh 960 juta kilometer.
2.     kelajuan: Setiap yang bergerak mempunyai kelajuannya yang tertentu. Jika ada orang yang terpegun  melihat kelajuan kereta lumba 'formula one' yang boleh mencapai kelajuan sehingga 300 kilometer sejam tetapi kelajuan Matahari dan Bulan jauh lebih hebat. Kelajuan Matahari ialah 12,800kilometer sesaat manakala Bulan 10 kilometer  sesaat dan Bumi 30 kilometer sesaat. Masing-masing bergerak tepat dengan kelajuannya tanpa ada yang terlewat atau tercepat walaupun sesaat.
Belum ada teknologi ciptaan manusia yang boleh menandingi kelajuan ciptaan Allah.
Ketepatan masa sehingga kepada saat setiap jasad itu bergerak. Begitu halus dan teliti kiraan Allah. Cubalah kita renungkan dengan akal dan mata hati betapa hebat perjalanan sistem Allah. Tidak mungkin ia berlaku secara kebetulan tanpa ada yang mengatur dan menentukan.
 Sekarang mari kita renungkan betapa hebat perjalanan Matahari dan Bulan. Dari sudut astronomi detik berlakunya gerhana menunjukkan betapa tepatnya hitungan pergerakan Bulan dan Matahari. Betapa rumit , teliti dan halus pergerakan ketiga-tiga jasad Bumi, Bulan dan Matahari berdasarkan kepada perkiraan matematik.
  
"Matahari dan Bulan beredar mengikut perhitungan"   
                     ArRahman :5

Oleh kerana Allah telah menyebutkan di dalam AlQuraan bahawa Matahari dan Bulan itu bergerak mengikut perhitungan ( matematik ) maka manusia dapat menghitung bila gerhana akan berlaku dan kejadian lain yang berkaitan.
Menurut hitungan matematik yang lebih tepat lagi satu pusingan Bulan memakan masa purata selama 29 hari  12 jam 44 minit  2.9 saat. Nilai ini menunjukkan betapa teliti kiraan pergerakan Bulan. Begitulah juga dengan Bumi dan Matahari. Jika kira renungkan bagaimana Matahari, Bumi dan Bulan masing-masing bergerak dengan kelajuan masing-masing yang sangat laju boleh tiba saat yang tepat berlakunya gerhana. Mengikut hitungan matematik gerhana malam ini Bulan akan mengalami gerhana penuh iaitu seluruh permukaan Bulan menjadi gelap. Gerhana penuh Bulan pada malam 16 Jun 2011, akan dapat diperhatikan apabila Bulan mula memasukki kawasan bayang gelap bumi  (umbra) tepat jam 2.23 pagi.  Bulan akan sedikit demi sedikit akan menjadi gelap akibat memasukki kawasan bayang Bumi sehingga ia akan gelap seluruhnya pada jam 3.22 pagi. Selepas itu Bulan sedikit demi sedikit akan mula bercahaya semula dan bercahaya  semula pada 05:05 pagi.

Rajah: Waktu sentuhan gerhana separa Bulan pada 16 Jun 2011. Sentuhan pertama,P1: 01:25, sentuhan kedua P2: 02:23;  maksimum P3: 04:13;  sentuhan keempat P4: 06:04; P5: 07:01.

 Demikianlah hebatnya persembahan di langit pada malam ini. Sebenarnya kejadian gerhana ini memperlihatkan akan kekuasaan Allah bagi orang yang mahu berfikir. Jika mata hati seseorang itu tidak tertutup, ia dapat melihat perjalanan sistem Allah yang menggambarkan keharmonian, ketertiban dan kebijaksaan.
Bagi orang yang berakal dan berrfikir tentang kejadian di sekelilingnya dan diri mereka sendiri dapat melihat dalam setiap kejadian itu mengandungi kerumitan, kehalusan, kebijaksanaan dan keharmonian. Bagi orang yang waras tidak mengatakan semua ini terjadi dengan sendirinya. Tetapi ia akan meyakini disebalik penyusunan sistem ini terdapat Pencipta yang Maha Bijaksana, Maha Mengetahui, Maha Sempurna lagi Maha Perkasa.
Pengajaran yang boleh kita ambil ialah jika Allah boleh memperhitung dengan begitu teliti, halus dan tepat perjalanan alam cakerawala yang lebih besar dan rumit keadaannya sudah tentu lebih mudah bagi Allah untuk menghitung amal-amal dan pekara-pekara yang dilakukan oleh manusia samada zahir atau tersembunyi. Semuga kejadian gerhana ini mengingatkan kita betapa kerdil dan lemahnya manusia dan betapa Maha Berkuasa dan Maha Agong Allah yang mencipta dan mentadbir sekelian alam. Oleh itu kepada Allah kita memperbanyakkan memohon keampunan dan taubat di atas kealpaan dan kesilapan yang kita lakukan di samping memperbanyakkan amal kebaikan dengan berdoa dan beramal soleh serta lakukan solat sunat gerhana.
Semuga Allah menerima taubat dan doa kita. Amin. 

tu adalah note yang saya ambil dari noor suhadah..
saya ingin menambah sedikt tentang isu pemikiran manusia..seperti yang kita lihat sekarang..
manusia berlumba-lumba mencari harta dunia sehingga kita alpa dengan harta akhirat ukhrawi kita..
manusia hanya memandang remeh malah bongkak sehingga ada yg mengatakan diri lebih hebat daripada Allah

persoalan nya sekarang..siapa kita dibndingkan DIA ..Allah s.w.t mampu melakukan sesuatu perkara yang x dapat dicapai oleh akal kita.adakah kita mampu mencipta matahari dan bulan..?? Tidak..

kalau kita mengkaji dalam al-quran itu sendiri..banyak lagi ilmu yg belum dapat kita rungkai..bagaimana perkara-perkara yang baru berlaku pada zaman kini telah tertulis di dalam al-quran yg telah diturunkan kepada Nabi Muhammad S.A.W berabad lama nya..betapa besar kekuasaan Allah s.w.t..fikr2-fikrkan la wahai sahabat..kita hidup di dunia ini hanya sementara..jangan kita abaikan ukhrawi..kerana Allah sentiasa mengingati hamba-Nya yg mengingati-Nya..

P/S: Tunaikanlah SOLAT SUNAT KHUSUF iaitu solat sunat gerhana bulan kerana ada satu hadis yg diriwayatkan oleh imam muslim supaya mendirikan solat dan berdoa apabila melihat gerhana..
P/S: ambilah kesempatan ini untuk meningkatkan ketakwaan dan keimanan kita terhadap Allah S.W.T dan lakukan dengan sebaik mungkin kerana fenomena ini jarang sekali berlaku...

assalamualaikum..(^_^)

Comments

Popular posts from this blog

OST Memories Of The Alhambra (MV Ailee - Is You)

BIODATA AHLI KUMPULAN 2PM

assalamualaikum...korg sehat x ??/ hari ni mood korea aku dah dtg..hahha..beast aku dah cer..u-kiss aku dah cer..la ni aku nak knlkan korg dgn aku punye favourite boy group korea..nak tau??mereka adalah 2PM!!!..argh...bile dieorg nak datang malaysia erk..harap2 dapat pergi..hahha baru2 ni dieorg tgh promosikan album baru die dgn lagu single dieorg iaitu HAND UP..lagu tu sgt best.

JOM BACA BUKU BINIKU NINJA!!

Assalamualaikum semua Memandangkan harini adalah hari cuti, jadi aku pun berhasrat untuk membuat entri sekerap yang mungkin. Huhuhu. Ok untuk cerita pada kali ini adalah cerita tentang buku. Nak dikatan aku ni seorang pembaca buku tegar tak la jugak sebab buku aku pun banyak yang berhabuk tu..huhu. Tapi boleh lah nak dikirakan selalu jugak baca buku. buku yang paling terbaru aku baca adalah buku BINIKU NINJA. Hah..ada sapa yang dah baca belum?? Kalau nak tahu buku ni adalah buku karya seorang traveler yang diberi nama AZLAN ANDI.  Buku ini mengisahkan perjalan hidup dia bersama isterinya yang dinikahi dengan hanya 3 minggu sahaja selepas perkenalan mereka. Nak jadi cerita mereka berdua ni bercinta selepas nikah la. Nampak Sweet kan?? Mungkin ramai yang mengatakan sungguh tipikal seseorang yang bernama Suhaila ni. Tapi takpe sebab aku sememangnya begitu. Lagipun buku ni bukan menceritakan kisah couple yang belum ada apa2 ikatan. Buku ini mengisahkan cerita penyatuan du