Skip to main content

DURIAN VS SEGAMAT??? ADA KENA MENGENA KE??

ASSALAMUALAIKUM:-D


korg sihat...asik tanye sihat ke tak an..ok la tu..hahha(ape aku merepek ni...wakaka
back to title..DURIAN????korg msti suke an cerita pasal makan ni..hahaha aku tau..
aku tetibe nak buat entry ni pas aku tgk satu post kawan aku kat fb..SEGAMAT???
Ape kne mengena DURIAN dengan SEGAMAT???
durian besar ni ade kat dataran segamat..hahha


dataran segamat

sebelum tu..aku nak cerita sikit pasal segamat...aku setuju ngan kawan aku tntg ade ape je kat segamat???
setakat GIANT..aloh..boleh g kat mane2 pun..choiiii!!



cube kalau citer pasal tangkak..mesti terkenal ngn KAIN2,LANGSIR2 UNTUK RAYA AN???hahha
tapi rupenye tanggapan aku salah tntg segamat...NAK TAHU SEGAMAT femes ngan ape???DURIAN LAH...huhuhu..bgga aku. jadi orang segamat...hahha


sebabkan aku org segamat dan aku mmg HANTU DURIAN..so,aku buat la entry ni..PROMOTE segamat sikit..hahhahha


so,aku pun skodeng2 la kat google tntang sang PENGARANG JANTUNG  aku..si durian ni...
dan...WOOOW!!!terkejut I bile bace rupenye ada lebih daripada 55 jenis durian..banyak woo...tu blum campur yg dah klon2 tu...pergh!!! aku ingat durian semua sama jer..


sebelum tu aku nak cite wktu aku kat kolej lu...aku suruh la mak aku beli durian..so,aku share2 la ngan rummate aku...sedap woooo..durian yg last tu sush giler nak bukak...aku yg tgn besar pun x leh bukak..luka2 la tgn..tapi YG SEDEH ..x masak wei..adoi..BERDEBUK MACAM nagka jatuh tgga la perasaannyer..hahha
tapi kiteorg makan gak..hahaha


k..korg nak tahu x ape jenis2 durian tu..x bnyak la yg aku boleh bg..sikit jela..



  • Durian burung
  • Dalit
  • Alau
  • Royal Brunei
  • Durian Anjung Lima
  • Tenom Beauty
  • Kekura
  • Raden Mas Ayu
  • Diamond King
Terdapat 190 jenis klon antaranya adalah :-
  • D24
  • D99
  • D123
  • D145
  • D158
  • D159
  • D169

ada lagi description pasal durian ni..jjom bace lagi,..hahha

DURIAN BUBUR

DURIAN BUBUR
..HHAHAHA..durian bubur pun ade..kui3...Durian ini berasal dari Semarang, tepatnya di daerah Brongkol. Bentuk buahnya bulat memanjang dengan duri runcing dan tersusun rapat. Kulit buah berwarna kuning kehijauan dan berjuring lima.isi buah tebal, padat, dan pada tiap jurin g nmpak penuh yang berjumlah 1-5. ulas...Teksturnya kesat dan kering, rasanya manis, dan aromanYa harum. Ukuran buahnya cukup besar, rata-rata berat per buah antara 4-5 kg, sedangkan bijinya kecil. Produktivitti tanaman yang dewasa cukup tinggi, per pohonnya dapat menghasilkan antara 300-400 buah/tahun.





DURIAN CHANEE





DURIAN CHANEE
Durian ini berasal dari Thailand. Mampu berbuah pada umur 4-5 tahun dengan menggunakan bibit sambung pucuk atau okulasi. Produknya banyak. Mampu beradaptasi dengan berbagai lingkungan, tetapi tidak tahan terhadap penyakit yang disebabkan oleh phytophthora sp. Buahnya berbentuk bulat panjang dengan duri besar yang tersusun jarang. Beratnya mencapai 4 kg dengan warna kulit hijau. Dagingnya tebal dengan warna kuning keemasan. Rasanya manis, bertekstur lembut, dan beraroma harum yg sedang2 saja..hahhah..pernah dgr x nama die..

DURIAN HEPE

. DURIAN HEPE
Namanya dikaitkan dengan keadaan bijinya yang kempes (hepe: Sunda). Durian ini antara lain dapat ditemukan di daerah Jonggol, Bogor. Buahnya berbentuk bulat telur clan berwarna hijau kecoklatan. Kulit buah agak tebal dengan duri runcing dan tersusun rapat. Keistimewaannya antara lain terdapat pada isi buahnya yang tebal dan rasan.ya yang manis pahit. Daging buahnya berwarna krim, agak berserat dan kering. Ukuran buahnya sedang, bobotnya antara 1-2 kg/buah. Produksi per pohonnya antara 300-400 buah/ tahun.





hahhah..camne???sebenarnya banyak lagi jenis buah durian..tapi tu je yg aku amik..nak banyak2..g tgk google..
hhahah


k..kat bawah ni..aku bagi show kat korg gambar2 durian..nyum3...
kalau korg nak tahu..skang ni..tiap2 hari makan durian..bukan sebab ade DUSUN DURIAN..tapi kat belakang rumah aku ade pokok durian..hjaahhaha
k la..malas nak cerita banyak..let check it out
PERHATIAN!!!!!

:
                                                      
SESIAPA YG X DAPAT MENGAWAL air liur anda daripada meleleh jgn tgk gmbar ni..hahha
agak2 kmpunan..g la beli kat kedai ea..hahha..k assalamualaikum


DURIAN TEMBAGA



WOOOOO...MACAM2 WOAH!!HAHHA
DURIAN D-24
DURIAN MERAH..PELIK AN??

amboi...sedapnyer!!!



wassalam...selamat menengok picture2 ni..huhu

Comments

Ku Azhar said…
br je lps mkn durian kampung! tp xtau la jenis pe pakai bedal je! hehehe

Popular posts from this blog

BIODATA AHLI KUMPULAN 2PM

assalamualaikum...korg sehat x ??/ hari ni mood korea aku dah dtg..hahha..beast aku dah cer..u-kiss aku dah cer..la ni aku nak knlkan korg dgn aku punye favourite boy group korea..nak tau??mereka adalah 2PM!!!..argh...bile dieorg nak datang malaysia erk..harap2 dapat pergi..hahha baru2 ni dieorg tgh promosikan album baru die dgn lagu single dieorg iaitu HAND UP..lagu tu sgt best.

OST Memories Of The Alhambra (MV Ailee - Is You)

JOM BACA BUKU BINIKU NINJA!!

Assalamualaikum semua Memandangkan harini adalah hari cuti, jadi aku pun berhasrat untuk membuat entri sekerap yang mungkin. Huhuhu. Ok untuk cerita pada kali ini adalah cerita tentang buku. Nak dikatan aku ni seorang pembaca buku tegar tak la jugak sebab buku aku pun banyak yang berhabuk tu..huhu. Tapi boleh lah nak dikirakan selalu jugak baca buku. buku yang paling terbaru aku baca adalah buku BINIKU NINJA. Hah..ada sapa yang dah baca belum?? Kalau nak tahu buku ni adalah buku karya seorang traveler yang diberi nama AZLAN ANDI.  Buku ini mengisahkan perjalan hidup dia bersama isterinya yang dinikahi dengan hanya 3 minggu sahaja selepas perkenalan mereka. Nak jadi cerita mereka berdua ni bercinta selepas nikah la. Nampak Sweet kan?? Mungkin ramai yang mengatakan sungguh tipikal seseorang yang bernama Suhaila ni. Tapi takpe sebab aku sememangnya begitu. Lagipun buku ni bukan menceritakan kisah couple yang belum ada apa2 ikatan. Buku ini mengisahkan cerita penyatuan du