Monday, June 27, 2011

MASJID BIRU,ISTANBUL

ASSALAMUALAIKUM..
korg sume sihat x???
hari ni aku nak cerita sikit pasal masjid..sekarang ni ramai orang nak buat masjid2 yg besar2 betul x???
tapi apa akibatnya..masjid x berpenghuni..sedeh kan..nak tahu..apabila berlaku umat akhir zaman berlumba-lumba membina masjid yg besar2 tapi tidak dikunjungi adalah salah satu tanda kiamat kecil...sekarang dah tahu..so,kita banyakkan amal kerana bumi ni pun dah tua..
FOTO LAMA DIAMBIL SEBELUM 1895






tapi aku bukan nak cerita pasal topik tu..aku cuma nak kongsi kisah menarik tentang salah satu masjid yg boleh dikira sudah lama dibina iaitu MASJID BIRU A.K.A MASJID SULTAN AHMED..
MASJID NI ADA KAT ISTANBUL..aku teringin sgt nak pergi kat sana..kot honeymoon kat istanbul..boleh sggh kat msjid tu kan..huhu..angan2 besar..


Fail:Blue mosque interior panorama.jpg
Bahagian dalam masjid; di belakang, mihrab; dan di sebelah kanan di tiang adalah imperial loge


Masjid Sultan Ahmed adalah masjid bersejarah di Istanbul, bandaraya terbesar di Turki dan ibu negaraEmpayar Uthmaniyyah (dari 1453 hingga ke 1923). Masjid ini adalah salah satu dari beberapa buah masjid yang dikenali sebagai Masjid Biru..tu name femesnya la..haha..oleh kerana jubin birunya menghiasi dinding di bahagian dalamnya. Ia dibina di antara 1609 dan 1616, sewaktu pemerintahan Ahmed I. Seperti banyak masjid lain, ia mengandungi suatu kubur penemunya, sebuah madrasah dan sebuah hospis. Masjid Sultan Ahmed telah menjadi salah satu dari tarikan pelancong yang terhebat di Istanbul.




masjid sultan ahmed ni..ada sejarahnyer yg tersendiri..sama jugak dgn masjid2 yg terkenal dalam dunia islam seperti masjid al-aqsa,masjidil haram,..erm nak tahu???jom saya cerita sikit..jeng3




Selepas Kedamaian Zsitvatorok yang memalukan dan penilaian tidak disukai peperangan dengan Parsi, Sultan Ahmed I berkeputusan untuk membina sebuah masjid besar di Istanbul untuk menenangkan Allah. Ini adalah masjid kemaharajaan pertama dalam empat puluh tahun. Di mana sultan-sultan yang terdahulunya telah membayar untuk masjid mereka dengan harta rampasan perang mereka, Sultan Ahmed I terpaksa mengeluarkan wang dari perbendeharaan, kerana baginda tidak memenangi mana-mana kejayaan terkenal. Ini menyebabkan kemarahan ulema, para sarjana hukum Muslim.
Masjid dianggap untuk dibinakan pada tempat istana maharaja Byzantin, menghadapi Hagia Sophia (pada waktu itu masjid yang terhormat di Istanbul) danhippodrome, suatu tempat yang mempunyai tanda kepentingan hebat. Bahagian-bahagian besar sebelah selatan masjid terletaknya penubuhan, bilik kebal dan undercroft Istana Raya. Beberapa istana, telah dibina pada tempat yang sama, telah dibeli (pada harga mahal) dan dirobohkan, terutamanya istanaSokollu Mehmet Paşa, dan bahagian-bahagian besar Sphendone (tribune yang melengkung dengan struktur bentuk-U curved pada hippodrome).
Permbinaan masjid bermula pada Ogos 1609 apabila sultan itu sendiri datang untuk break the first sod. Ia adalah niat baginda bahawa ini akan menjadi masjid pertama pada empayarnya. Dia melantikkan arkitek dirajanya Sedefhar Mehmet Ağa, seorang pelajar dan pembantu utama arkitek masyhur Sinansebagai arkitek bertugas pada pembinaan itu. Pertubuhan kerja dijelaskan dalam perincian dengan sangat teliti dalam lapam volum, sekarangnya di dalam perpustakaan Istana Topkapı. Majlis pembukaan telah dijalankan pada 1617 (walaupun pintu masjid merakamkan 1616) dan sultan dapat bersolat di kotak diraja (hünkâr mahfil). Tetapi bangunan belum lagi diselesaikan pada tahun akhir pemerintahannya, oleh kerana keterangan-keterengan terakhir ditandatangani oleh pewarisnya Mustafa I.
PEMANDANGAN BAHAGIAN DALAM
hahaha..macam mana..faham x??kalau nak tahu..design masjid ni sgt cantik..saya pun kagum..
nak tahu serba sedikit bahagian2 dalam masji ni..jom..:-D
  •  mihrab, yang iperbuat daripada marmar arca, dengan sebuah niche stalaktit dan suatu double panel berinskripsi di atasnya. Dinding-dinding diliputi oleh jubin seramik.
  • Kiosk diraja terletak di sudut tenggara. Ia terdiri dari sebuah pentas, sebuah loggia dan dua bilik pencen. Ia memberikan sepanjang loge diraja di galeri masjid
  • Masjid Sultan Ahmed adalah salah satu dari dua buah masjid di Turki yang mempunyai enam menara, yang satu lagi berada di Adana. Apabila bilangan menara telah dibongkarkan, Sultan dikritik dengan anggapan, sejak ini adalah, pada waktu itu, sama bilangan dengan masjid Kaabah di Mekkah. Baginda menyelesaikan masalah ini dengan membayar menara ketujuh di masjid Mekkah.CUBA TGK GMBAR BAWAH NI..
6 MENARA
  • Pada taraf-taraf bawahnya dan pada setiap tiang, bahagian dalam masjid digarisi oleh lebih daripada jubin seramik buatan tangan di Iznik (pada zaman silamnya Nicaea) pada lebih daripada lima puluh reka bentuk yang berlainan. Jubin-jubin di tingktaraf-taraf bawah adalah tradisional pada reka bentuk, sementera pada taraf galeri reka bentuk mereka menjadi bersemarak dengan pewakilan bunga, buah-buahan dan sipres. Lebih daripada 20,000 jubin telah dihasilkan di bawah penyeliaan juru tukang tembikar Iznik Kaşıcı Hasan. 
  •  Dewan solat diliputi oleh sistem ascending kubah dan separuh kubah, setiapnya disokong oleh tiga exedra, culminating kubah tengah encompassing yang besar, yang adalah 23.5 meter pada garis pusat dan 43 meter tinggi pada pusat tengahnya. Kubah-kubah disokong oleh empat tiang besar..pandai arkitek ni berfikir an??




kalau korg baca pun mesti ada yg menguap kan..so,tu aku bg gmbar2 masjid biru ni sbagai sntapan mata korg..sambil2 tu bace la ..jom tgk gambar..!!huhu


PINTU MASUK












best x???best an...tu jer yg saya nk kongsi..ceh2..t nak cerita lagi satu tmpt yg menarik..kat korea plak..k..smpai sini dulu..santai2 sudah..assalamualaikum^_____^

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MY SAHABAT

    http://suhailasellaginella.blogspot.com/