Monday, May 23, 2011

MAhU LAnGsInG??perUT RAmPinG?? chEcK IT OuT!!!

assalamualaikum blogger2 sekalian.....
 hahah..(gelak plak)..
ok.. hari ni saya nak la citer satu yang sangat berfaedah untuk korang semue???
PERUT BUNCIT????? ops!! SLOW ckit klau cakap psl tu...hahha
semua gadis@wanita@perempuan... mngimpikan badan yang langsing..sape x nak kan..pakej tu...hahah
tapi kalau citer pasal langsing ni..hai..semue perempuan ,msti dok plik..asal la susah sngt ni nak langsing??
x nak la la ade lagi prut buncit...nak perut RAMPING....hahh..betul x...saya TAHU..
so, disebabkan saya sangat prihatin tntg kaum sejenis saya ni..so,saya nak kongsi ckit...TIPS UNTUK MENDAPAT PERUT RAMPING...!!..x CAYE????percayela...

TIPS 1
kurangkan makan pada waktu malam..
-alamak!!!! macam mane ni??? x makan malam??? ala sush la mcm ni...ramai yang psti persoalkan...
tapi spatutnyer mmg kite PERLU kurgkan!!.. makn wktu mlm mnjadi punca berat badan naik...
nak tau knape kite lapar pade waktu malam???sbb slalunye kita selalu mngabaikan sarapan dan makan tgh hari...iskh3..x elok macam tu...
-untuk itu kita haruslah mengamalkan makan lima kali sehari dan dalam kualiti yang sedikit....
kadar yang SEDIKIT tau... cara ni sangt brkesan sbb badan kita perlukan maknan setiap 3@4 jam...so,kite makn 5 kali dalam sharin dalm kadar yg sdikit to make sure perut kite sntiase penuh..

TIPS 2
mengambil makanan yang mempunyai banyak serat
-kalu kita ambil serat kadar yang sedikit,prut kita akan mmbuncit dan gendut...hahahah..takut kan???
ahli The National Economy of Sciences Food and Nutrition Board,J.AJenkins ,M.D,Ph.D,Sc menyarankan setiap org mngambil 25 gram serat setiap hari...untuk ape??? untuk menghlangkan lemak dan mndapatkan perut yg rata..
-sebab ape kita perlu makan makanan yg banyak serat?? sbb serat mngandungi kalori yg sedikit dan akan mmbuat kita lebih kenyang.contoh makanan yg berserat bnyk adalah:sayur-sayuran,buah-buahan, dan gandum..so,kita bnykkn makan bnde2 mcmni yer..

TIPS 3
banyakkan minum air putih
-tau x air putih tu ape?? air putih tu air jarang(kalau org jawe yg ckap)..org putih cakap,"sky juice"a.k.a air langit..hjahah..ala nnti makin buncit la prut aku klu minum air putih..ape punye tips la ni...msti ade org cakap mcmni...CONFIRM!!..untuk pengetahuan korg...dengan minum  air yg bnyk akn mmbilas sodium dalam badan dan mngurgkan perut kembung...
-dengan itu kita perlu minum sekurg-kurgnyer 8 gelas air setiap hari...lagi bnyak lagi bgus...
sape minat makn buah-buahan...hahaha,,,bgus2 sape yg mint tu..buah pun boleh mmnuhi kperluan air untk bdan kita tau..so rugi sgt sape yg x makan buah-buahan..yum3..:-)

TIPS 4
jangan makan makanan yang banyak garam
-garam???xder garam?? x sedap la kalu makan xde garm ...ape org kate tu,,xde feel la an...
aigooo..btul tu..saya pun rase cam tu..kalau makan makanan yg xder garam mcm mkn kat hospital plak an..
kita boleh makan garam..tapi dalam kadar yang sedikit....lagipun garam pun pntg untk bdan kite untuk arrange liquid dalm bdn kite,transmission saraf,dan penyerapan nurition pntg..tp..klau kita makn garam ni bnyk ..ai buncitlah prut...
perempuan hanya perlukan kan 500 mg garam je dalam badan..tapi kita...beribu2 mg kita makn garam..haish3..
-tapi semua tu jgn risau..kalu kita xdapat nk amik skadar 500 gram jer..so,kita limitkan pngmbilan garam sbnyak 2400 mg @ sekadar satu sudu teh garam stiap hari..ini pun ckup even kita sgt aktif..

hahha..macam mane????snang x tips tu...nmpk mcm sng..tapi susah sbnarnyer...
aigoo..so,think positive.. NO PAIN NO GAIN..KATE nak prut yang ramping kan..msti lah kne sush ckit..
k la sampai sni lu yer..t saya kongsi bnde lain plak..k..santai-santai sudah ..assalamualaiku..(^_^)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MY SAHABAT

    http://suhailasellaginella.blogspot.com/